Cykelhandlaren – en viktig pusselbit för säker cykling

NTF har under året intervjuat cykelhandlare – en grupp som möter cyklister och därigenom kan påverka val av till exempel skyddsutrustning. Syftet med projektet har varit att ta reda på hur handlarna arbetar med säkerhetsfrågor och att vara ett stöd i att förmedla kunskap till konsumenterna.

Cykelhandlare vill fokusera ännu mer på att öka kundernas säkerhetsmedvetenhet vid cykelköp. Genom att lyfta fram vikten av hjälmanvändning, vinterdäck och synlighet i trafiken, hoppas man påverka cyklisters attityder och kunskaper kring säkerhet.

 

Tar ställning mot trimning – betonar säkerhet och regelefterlevnad

Ett exempel är kunskap om elastiska fordon. Alla cykelhandlare som NTF pratat med säljer elcyklar, och för några handlare står dessa för nästan 30 procent av deras cykelförsäljning. Precis som på flera andra motordrivna fordon förekommer trimning av elsparkcyklar, något som cykelhandlarna starkt tar avstånd ifrån, även om 36 procent av handlarna får frågor om just det. Trimning innebär att den maximala elassisterade hastigheten höjs över 25 km/h, vilket gör att cykeln inte längre klassas som en cykel utan som en moped. I sådana fall krävs registrering av fordonet samt körkort för föraren, och utan dessa är det olagligt att framföra elcykeln på allmän väg.

Förutom lagstiftningen lyfter handlarna fram de praktiska säkerhetsriskerna: en högre hastighet innebär ökade krav på cykelns däck och bromsar, och vid trimning riskerar cyklisten att förlora garantin på elcykeln. Vid en olycka kan en trimmad elcykel dessutom leda till nedsatt ersättning från försäkringsbolaget, på grund av att cykeln inte används enligt tillverkarens rekommendationer.

 

Säkerhetsutrustning och innovationer för elcyklister

Cykelhandlarna framhåller också vikten av rätt utrustning, särskilt för elcyklister.

Hjälmar med LED-ljus i nacken, på sidorna och framåt ökar synligheten och säkerheten i mörkret. Vissa modeller erbjuder även bromsbelysning och svängsignaler, vilket gör cyklisternas intentioner tydligare för andra trafikanter. För ökad säkerhet finns hjälmar med tjockare stötdämpande EPS-lager, specialanpassad för högre hastigheter och elcykling. För de som oroar sig över hjälmförvaring erbjuds lösningar som hjälmar med förstärkta hål för låsning, så att hjälmen tryggt kan lämnas vid cykeln.

Cykelhandlarna ser ett behov av kommunernas ordnar säkra, bekväma och rymliga cykelparkeringar, så att fler känner sig trygga med att parkera sin cykel i stan och vid kollektivtrafik. Av rädsla för stöld eller skadegörelse använder många idag istället en sämre underhållen cykel när de ska till jobb, skola, kollektivtrafik. Säkra cykelparkeringar bidrar till att säkra cyklar används vilket är positivt i trafiksäkerhetssynpunkt.

 

Kunskap om och underhåll av ditt fordon

Flera cykelhandlare lyfter fram att de erbjuder servicegaranti utan extra kostnad när man köper en cykel hos dem. Att underhålla sin cykel och ha koll på att allt fungerar som det ska vara minst lika viktigt på en cykel som på en bil. Glöm inte heller att läsa igenom bruksanvisningen till din cykel som följer med, för information om till exempel skötsel och användning.
För att stötta cykelhandlare i att förmedla information om säker cykling till sina kunder har NTF försett handlarna med informationsblad om cyklar och hjälmar.


Ladda ner informationsbladet

 

 

Cykelhandlaren – en viktig pusselbit för säker cykling

2024-12-10