Från och med i dag, den 1 december, blir det tillåtet att köra lastbilar som är 34,5 meter långa på vissa svenska vägar. Det är mer än nio meter längre än dagens långtradare.
Tanken med de längre lastbilarna är att effektivisera transporterna och sänka utsläppen med mellan fyra och sex procent. Med längre lastbilar så får man plats med mer gods per lastbil, vilket i sin tur innebär färre lastbilar på vägarna och mindre utsläpp.
E20, E18, väg 56 och väg 70 i Västmanland
De långa lastbilarna får inte köra inne i städer eller på kurviga landsvägar. Aktuella vägar för de långa transporterna består av totalt cirka 590 mil statliga vägar, främst motorvägar men också ett antal kommunala anslutningsvägar.
I Västmanland omfattas E20 genom Kungsör och Arboga, E18, väg 56 mellan Västerås och Sala samt väg 70 från Sala mot Borlänge.
Se länk: Utpekat vägnät
Planera omkörningen noggrant
Längre lastbilar innebär längre omkörningssträcka. För bilister gäller det att planera omkörning noggrant eftersom lastbilarna alltså blir betydligt längre än idag. Alla lastbilar som är längre 25,25 m är försedda med skylt fram och bak på fordonet.
Tillsammans med Finland är nu Sverige det land som godkänt längst lastbilar i EU.
Trafikverkets film, se länk: 34,5 långa lastbilar
2023-12-01