Transportstyrelsen rapporterar en positiv trend inom trafiksäkerhet.
Under 2024 omkom 210 personer i vägtrafiken, vilket är det lägsta antalet sedan coronapandemin.
Nedgången märks för skyddade trafikanter, dit personbil, lastbil och buss räknas. Denna utveckling kan tillskrivas en rad olika åtgärder som förbättrad infrastruktur, ökad fordonssäkerhet och bättre efterlevnad av hastighetsgränser.
För oskyddade trafikanter såsom cyklister, motorcyklister och fotgängare märks däremot ingen nedgång, utan det har skett en liten uppgång jämfört med de senaste fem årens genomsnitt.
-Att det inte märks någon nedgång av antalet oskyddade trafikanter är mer oroväckande och frågan om åtgärder för ökad trafiksäkerhet inne i städerna blir alltmer aktuell, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
På väg mot Nollvisionen
Regeringen antog 2020 nya etappmål för Sveriges trafiksäkerhetsarbete – Nollvisionen.
Det innebär en halvering av antalet omkomna och en 25-procentig minskning av antalet allvarligt skadade till år 2030.
I reella tal är målet max 133 omkomna i vägtrafiken år 2030. För att följa en jämn årlig nedgång till 2030 så skulle max 188 personer ha dött 2024.
– Att antalet döda i trafiken tydligt minskar under 2024 jämfört med åren innan är en viktig signal, men inte tillräckligt för att ligga i fas med nollvisionens mål. Om alla förare exempelvis följde hastighetsbegränsningarna skulle uppskattningsvis ytterligare 50 liv kunna räddas varje år. Att hålla rätt hastighet är avgörande, då det bokstavligen kan rädda liv.
-Berörda myndigheter, organisationer och företag måste tillsammans fortsätta det viktiga arbetet att utveckla olika lösningar och metoder för säkrare vägtrafik. Sedan måste också vårt individuella ansvar och beteende i trafiken förändras, säger Jonas Bjelfvenstam.
Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller på Transportstyrelsens webbplats under sidorna Statistik över vägtrafikolyckor.
2025-01-14