Fler skadas i elsparkcykelolyckor

Elsparkcyklar har blivit ett populärt färdmedel, men med ökningen följer också fler olyckor. Under 2024 omkom fem personer och över 4 500 skadades – en ökning med mer än 30 procent jämfört med året innan. Nästan hälften av de skadade är under 25 år, och två av tre är män.

 

Olyckorna sker inte längre bara i storstäder – även mindre orter drabbas, mycket på grund av att privatägda elsparkcyklar blivit vanligare.

 

Vanliga olyckstyper 

  • Drygt tre av fyra olyckor är singelolyckor. Det beror ofta på grus, ojämnheter, gropar i asfalten och bristande drift och underhåll.
  • Krockar med fotgängare och cyklister ökar. Det blir trångt på gång- och cykelbanor, vilket gör det svårare att samsas om utrymmet.

 

Riskbeteenden enligt forskning från Chalmers

Forskare har analyserat nästan 7 000 resor med elsparkcykel i Göteborg och identifierat beteenden som ökar risken för olyckor. Enhandsstyrning och åkning i grupp är några av de största riskfaktorerna.

  • Enhandsstyrning: 6,5 gånger högre risk
  • Åkning i grupp: 2,7 gånger högre risk
  • Mobilanvändning under färd: 2,7 gånger högre risk
  • Oerfarna förare (färre än 5 resor): 2,2 gånger högre risk

 

Så kan du köra säkrare

För att öka kunskapen och lyfta trafiksäkerheten har NTF tagit fram korta filmer som visar hur man använder elsparkcykel på ett säkert sätt. Filmerna ger konkreta tips för att undvika olyckor och finns i olika versioner för barn, ungdomar, vuxna och föräldrar.

Se filmerna: NTF:s filmer Säker på elsparkcykel 

 

På NTF:s hemsida finns mycket bra information och konkreta tips om hur man blir en säker elsparkcyklist. Läs mer: Information om elsparkcyklar

Fler skadas i elsparkcykelolyckor

2025-08-29