Höga hastigheter - största hotet mot barns rätt till en säker skolväg i Sala

Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor visar NTF:s mätningar utförda på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av förarna körde för fort. Resultatet är baserat på nära 300 000 observationer genomförda under skoltid mellan 07:00 och 17:00 under vårterminen 2023.

 

I Västmanland har NTF gjort mätningar i Sala kommun i anslutning till Västerfärnebo skolan och Åkra skolan. Trots att andelen fordonsförare som håller tillåten hastighet är högre än de nationella resultaten så uppmättes hastigheter ända upp till 80 km/tim på 30-sträckan utanför Västerfärnebo skolan. Utanför Åkra skolan var den högsta uppmätta hastigheten 78 km/tim på 50-sträckan.

 

Det är skolstartstider och för många barn som bytt skola eller kanske börjar skolan för första gången är den nya skolvägen en ovan trafikmiljö. För att skapa uppmärksamhet och föra barnens talan kommer NTF i samband med skolstarten att göra återbesök vid samtliga mätpunkter och genomföra ytterligare mätningar.

 

- Det är ett stort steg i livet att kunna ta sig till och från skolan på egen hand och alla barn ska ha rätt att kunna göra det på ett säkert sätt. Olagligt höga hastigheter i tätort och i synnerhet i anslutning till skolor riskerar våra barns säkerhet och detta är ett samhällsproblem som vi måste lösa gemensamt, säger Elisabeth Westman, verksamhetsansvarig på NTF Västmanland.

 

Hastighetsefterlevnaden bland bilister i tätort är ett stort problem. Tidigare nationella NTF mätningar i tätort visar dessutom att efterlevnaden blir sämre ju lägre den skyltade hastigheten är. Det är extra oroväckande för det är i den typen av trafikmiljö som skillnaden för oskyddade trafikanter blir som störst. Skillnaden i hastighet mellan 50 och 30 km/tim blir stora vid en olycka. Gående och cyklister har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/tim. Vid 50 km/tim är chansen däremot marginell. Dessutom är chansen att föraren hinner bromsa i tid oerhört mycket större i 30 km/tim än i 50 km/tim. Tidsvinsten är därtill minimal när man kör i 50 jämfört med i 30 km/tim: mindre än 10 sekunder på en sträcka av 200 meter, till exempel utanför en skola.

 

- Trafiksituationen utanför skolor är ett komplext problem där föräldrarna själva bidrar till den otrygghet som ofta är anledningen till att man skjutsar sina barn till skolan. För att skapa tryggare städer med färre bilresor, som även bidrar till klimat- och hållbarhetsmålen, måste vi skapa förutsättningar för att barn ska kunna ta sig på egen hand till och från skolan på ett säkert sätt, säger Elisabeth Westman.

 

- Trafikanterna behöver en ökad insikt och förståelse för riskerna man utsätter sig själv och andra för genom att köra fortare än tillåtet samtidigt som väghållare behöver skapa fler gator som upplevs som gator för låga hastigheter. Även polisen behöver få mer resurser till trafikövervakning, säger Elisabeth Westman.

Höga hastigheter - största hotet mot barns rätt till  en säker skolväg i Sala

2023-08-18