NTF har genomfört observationsmätningar för att se hur reglerna för elsparkcyklar följs ute i trafiken. Under observationerna noterades hjälmanvändning, skjutsning och felbeteenden, så som att köra på gångbana eller trottoar, distraktion, lek, samt för hög hastighet eller vårdslös körning.
Totalt gjordes 720 observationer av förare, varav 259 uppskattades vara under 15 år och därmed omfattas av hjälmlagen. Observationerna av elsparkcykelförare genomförs under augusti och september i tio städer: Falun, Gävle, Göteborg, Jönköping, Karlstad, Nyköping, Skövde, Sundsvall, Trollhättan och Västerås, vid bland annat idrottsplatser, köpcentrum och i stadstrafik.
Få använder hjälm
Vi kan konstatera att väldigt få vuxna använder hjälm när de kör elsparkcykel och att även många barn struntar i hjälm, trots hjälmkrav då man är under 15 år.
Några resultat från NTF:s observationer:
Barn kör främst privat elsparkcykel
Vid observationerna kunde vi se att 85% av barnen körde privata elsparkcyklar. I en undersökning från Chalmers har forskare testat bromskapaciteten på privata och hyrda elsparkcyklar. Studiens resultat visar att de privata elsparkcyklarna har sämre bromsförmåga, vilket är oroande eftersom det bara är barn som framför allt kör dessa. Majoriteten av de vuxna (59%) kör hyrda elsparkcyklar.
Kunskapen fortfarande låg
Utifrån observationerna kan vi konstatera att många inte följer de regler som finns. Sannolikt är kunskapen om vad som gäller för elsparkcyklar fortfarande låg. Det är viktigt att vi fortsätter sprida kunskap om reglerna och riskerna för att minska antalet olyckor.
Beakta att resultat från mätningarna är just observationer och att det kan finnas flera faktorer som kan ha påverkat utfallet såsom observationsplats, tidpunkt med mera.
Källor:
NTF 2023-09-18: https://ntf.se/nyheter/2023/olyckorna-med-elsparkcyklar-okar-2-av-3-har-inte-koll-pa-reglerna/
Chalmers 2024-04-11: https://www.chalmers.se/aktuellt/nyheter/m2-darfor-ar-olycksrisken-hogst-med-din-egen-elsparcykel/
2024-09-26