Under 2013 och 2014 inventerade NTF gång-, cykel- och mopedpassager (GCM-passager) i 80 kommuner i landet. I Västmanland genomfördes inventeringen i Köping och Västerås. NTF träffade också totalt ca 200 kommuner för att sprida kunskap och diskutera vikten av säkra passager.
En GCM-passage definieras som säker om den är planskild (bro eller tunnel) eller om 85 procent av bilisterna kör maximalt 30 km/tim. För att säkerställa detta krävs oftast någon form av farthinder i anslutning till passagen. 2019 var 28 procent av passagerna i landet säkra vilket inte ligger i linje för att nå målet minst 35 procent säkra passager år 2020.
I de dialoger som NTF genomfört med närmare 200 kommuner framkommer det tydligt att det krävs en politisk vilja. Det politiska stödet för farthinder vid passager är en förutsättning för gående och cyklisters säkerhet. I övrig ser vi att det finns behov och efterfrågan av kunskap om vad som krävs för en säker passage och att kommunerna behöver stöd för att välja de effektivaste åtgärderna vid om- och nybyggnad. Kommunerna behöver även i högre utsträckning ta fram långsiktiga handlingsplaner för att kunna prioritera rätt och använda resurserna på bästa sätt.
Ladda ner och ta del av hela rapporten här: NTF Rapport 2020: 3 Säkra GCM-passager
2020-06-10