Risken att andra trafikanter skadar sig allvarligt eller dör är hög vid olyckor med lastbil. Nu ska Euro NCAP tillsammans med Trafikverket börja testa lastbilars trafiksäkerhet. Föraren av en lastbil sitter relativt säkert. Nio av tio av dem som dör i en olycka med lastbil inblandad är andra trafikanter.
Tunga lastbilar säkerhetstestas inte på samma sätt som personbilar. Det ska nu Euro NCAP ändra på, tillsammans med Trafikverket.
– En utmaning är att tunga lastbilar är överrepresenterade i dödsolyckor. Vi vill att lastbilar ska bli säkrare både för föraren, passagerare och för andra trafikanter, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig inom fordonssäkerhet på Trafikverket.
Ett krocktest som nyligen genomförts av Trafikverket visar konsekvenserna vid en frontalkollision mellan en lastbil och en personbil blir allvarliga. I testet hade båda fordonen en hastighet av 50 km/tim, vilket ska motsvara en färdhastighet på 80 km/tim och att båda fordonen har automat-bromsats med 30 km/tim.
– De som färdas i personbilen riskerar att få allvarliga skador. Personbilskupén kollapsade, de får inte ett stabilt skydd. Med fortsatta tester vill vi bidra till utvecklingen av säkrare lastbilar, säger Rikard Fredriksson.
Från och med 2024 kommer Euro NCAP och Trafikverket att testa olika säkerhetsaspekter för en lastbil. Initialt handlar det om test av autobroms, körfältshållning och andra förarstödjande system. Längre fram ska även krocktester genomföras.
Euro NCAP
Det europeiska konsortiet Euro NCAP gör krocktester av nya bilar. Resultaten kan användas som en vägledning om hur säkra nya bilmodeller är. Trafikverket är en av medlemmarna i Euro NCAP och även en av grundarna och har varit en av de drivande parterna i att ta fram testprogrammet för tunga lastbilar.
2023-04-27