Majoriteten av yrkesförarna följer reglerna

Majoriteten bland de utförda godstransporter på väg följer reglerna. Det visar Transportstyrelsens och Polismyndighetens gemensamma tillståndsmätning för i år. Samtidigt genomförs en undersökning av förarnas sociala villkor. Den visade att de flesta av förarna är nöjda med sina arbetsförhållanden.

Transportstyrelsen genomför regelbundna tillståndsmätningar inom yrkestrafiken för att mäta hur väl företagen på marknaden följer de regler som finns. Årets mätning genomförs under vecka 12–14. Generellt är regelefterlevnaden hög. Det gäller oavsett om det är krav på förare, företag eller som har kontrollerats.

 

När det gäller efterlevnaden av kör-och vilotider går utvecklingen åt rätt håll jämfört med 2019. 73 procent av förarna klarade sig utan anmärkning, vilket är en förbättring med 2 procentenheter. 

Regelefterlevnaden är i allmänhet hög, men det finns några områden som kan förbättras. Exempel på sådana områden är kör- och vilotider. Det går åt rätt håll, men en regelefterlevnad på 73 procent är fortfarande mindre än vad vi önskar, säger Mattias Andersson som är utredare på Transportstyrelsen.

 

Inom ett flertal områden har inga, eller väldigt få överträdelser påträffats, bland annat när det gäller krav på behörighet, färdskrivare och vägarbetstid. Ingen av de kontrollerade förarnas rapporterade för onykterhet, precis som år 2019 och 2015. Efterlevnaden vad gäller krav på däck är också väldigt hög, oavsett om det har varit vinterväglag eller inte vid kontrollen.

 

Försämrade siffror inom vissa områden

Siffrorna inom vissa områden har dock försämrats, bland annat när det gäller fordonens tekniska beskaffenhet och lastsäkring. Vad gäller teknisk beskaffenhet var 74 procent fordonen utan anmärkning, jämfört med 78 procent 2019. 85 procent av fordonen var i år utan anmärkning rörande lastsäkringen, jämfört med 89 procent 2019.

Dessutom är det fler förare som inte följer hastighetsbegränsningen.

Att följa hastighetsbegränsningen är en fråga där vi ser en negativ utveckling. Hastighetsefterlevnaden har försämrats för andra mätningar i rad, och antalet kontroller som har lett till en ordningsbot har ökat kraftigt, säger Mattias Andersson. Det är främst de grövre hastighetsöverträdelserna som har ökat i omfattning.

 

Majoriteten av förarna är nöjda med sin arbetssituation

I likhet med 2019 års undersökning kan vi visa mellan stora skillnader i svenska villkor och utländska förare. Bland annat övernattar utländska förare ofta i lastbilen och de har i genomsnitt lägre löner. Skillnaderna mellan svenska och utländska förares villkor har däremot minskat över tid, berättar Mattias Andersson. 

 

Se rapport:  Tillståndsmätning 2022 - Kontroll av regelefterlevnad inom yrkestrafik på väg avseende godstransporter samt mätning av sociala villkor bland lastbilsförare
 

Fakta tillståndsmätning

  • Syftet är att få en bild av hur yrkestrafiken fungerar och att konkurrensen fungerar.
  • Datainsamlingen genomförs av polisen i samband med kontroller på vägen.
  • Mätningen ger en representativ bild av godsbranschen, till skillnad från de riskbaserade vägkontroller som polisen annars gör.
  • Det är en återkommande mätning för gods-, buss- och taxitrafik.
  • Tre områden kontrolleras i tillståndsmätningen; förare, företag och fordon.
Majoriteten av yrkesförarna följer reglerna

2022-12-09