Det har redan börjat mörkna rejält – både på morgon och kväll. En stor del av året är mörkret en försvårande omständighet i trafiken. Att använda reflexer är ett enkelt och billigt sätt att synas i mörkret, och att minska risken för att råka ut för en olycka.
De flesta mörkerolyckor där gående dödas eller skadas sker i tättbebyggda områden där gatubelysningen är tänd. Gatubelysningen gör att du själv ser, men det innebär inte att andra trafikanter ser dig. Det mänskliga ögat är anpassat för dagsljus och synförmågan försämras kraftigt i mörker. Framförallt blir det svårt att urskilja kontraster. Även på belysta gator blir kontrasterna sämre, och därför får bilförare svårare att upptäcka fotgängare. Tänk på att vägbanan blir mörkare när den är blöt. Då minskar gatubelysningens effekt.
Reflexer gör att man syns på ungefär 125 meter håll i mörker om man möter en bil med halvljus. Om man inte har någon reflex och är mörkklädd ser bilföraren fotgängaren först på ca 20–30 meters avstånd.
Du kan testa själv. Häng upp din gamla reflex tillsammans med en som är ny i ögonhöjd i ett mörkt rum och lys med en ficklampa. Vilken syns bäst?
Cykelbelysning
Även om du cyklar i stan är det viktigt med bra belysning i skymning och mörker eftersom bilister har svårt att se dig. Förutom att bilar upptäcker dig, underlättar bra belysning samspelet med andra cyklister och med gångtrafikanter, och kan ibland behövas för att belysa vägbanan.
Vad säger lagen?
Länkar:
Trafikanters upplevda behov och problem i mörkertrafik i tätort:en fokusgruppsstudie med cyklister, äldre bilförare och äldre fotgängare ( VTI notat 5-2010)
Test av cykellysen: Biomotion – YouTube
2023-10-04