Ställ krav på bättre utbildning för unga som vill köra A-traktor

Vi ser dem överallt. Ungdomar som kör A-traktorer och mopedbilar. Fördelarna är många. De kan transportera sig skyddade för väder och vind och fordonen ger dem en frihet och ett socialt umgänge. Men är det verkligen rätt att en ung människa får köra ett stort, fyrhjuligt fordon utan att behövt övningsköra med det innan? 

 

Personskadeförbundet RTP och Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF ser med stor oro på det höga antalet olyckor med A-traktorer och mopedbilar. För bara några veckor sedan avled en 15-åring tragiskt efter att ha krockat med sin A-traktor. En annan kollision mellan A-traktor och personbil orsakade en masskrock med över 15 fordon inblandade. Vi vill se färre olyckor och då måste både förarna och fordonen bli mer trafiksäkra.

 

Nu ska Transportstyrelsen se över AM-utbildningen som ungdomarna måste klara för att köra moped, mopedbil och A-traktor. Dagens krav är tolv timmars utbildning, där endast fyra timmar är praktisk körning. På tvåhjulig moped. Privat övningskörning är dessutom olagligt. När 15-åringen genomfört detta och klarat ett teoretiskt kunskapsprov är det klart. Då är det bara att sätta sig i sin ombyggda personbil och köra i väg.

 

Inget krav

NTF och Personskadeförbundet RTP har sett Transportstyrelsens nya förslag, vilket vi är starkt kritiska till. Även om utbildningstimmarna ökar finns fortfarande inget krav på att eleven måste övningsköra på det fordon hen avser köra. Detta innebär alltså i praktiken att efter några få timmars körning på tvåhjulig moped kan 15-åringen sätta sig bakom ratten och köra en ombyggd, tung bil. Eller gasa i väg med kompisen bredvid, i 45 kilometer i timmen, i sin lilla mopedbil gjord till stor del av aluminium och plast. Och det finns en hel del som skiljer mellan fordonen. Ändå är kraven och villkoren lika. Detta kan jämföras med att man innan 1976 fick motorcykelkörkort på köpet när man tog B-körkort. Detta ändrades på grund av att fordonen var olika. Precis som moped, mopedbil och A-traktor är olika.

I VTI:s studie Unga förare i A-traktorer och mopedbilar – påverkan på trafiksäkerheten (2023) vittnar intervjuade poliser om ett flertal riskfyllda beteenden hos unga förare. Att inte använda bilbälte, manipulera hastigheten och köra i höga hastigheter är några. Även alkohol och droger förekommer.

Polisen måste också få bättre förutsättningar att kunna besiktiga fordon på plats när de genomför trafikkontroller, för att upptäcka trimmade fordon

Vi ser ett stort behov av ökade informationsinsatser till de unga förarna och deras föräldrar om alla de risker en förare måste ta hänsyn till och vad som kan hända om hen inte gör det. Och informationen behöver komma från flera håll. Polisen måste också få bättre förutsättningar att kunna besiktiga fordon på plats när de genomför trafikkontroller, för att upptäcka trimmade fordon.

Även säkerheten i fordonen måste förbättras, speciellt för mopedbilar, som på grund av sin låga vikt enbart är säkerhetsutrustade med det absolut nödvändigaste. De har färre stötdämpande zoner och airbags erbjuds ofta enbart som tillval och håller inte samma kvalitet som krockkuddar i vanliga bilar. Låsningsfria bromsar och antisladd ingår inte heller i standardutrustningen, vilket gör mopedbilar till en säkerhetsmässigt sämre produkt än moderna bilar.

 

Större fokus på risker

Hur kan vi låta våra barn åka omkring i fyrhjuliga fordon under dessa förutsättningar? Vi utsätter inte bara dem, utan alla trafikanter för risker. Fördelarna med fordonen är som sagt många och för flera är mopedbilen eller A-traktorn den enda möjligheten att ta sig till skola, kompisar och fritidsaktiviteter. Men varför kan vi inte ställa högre krav?

Vi kräver att:

– AM-utbildningen till förare av A-traktor och mopedbil har större fokus på risker i trafiken och att krav införs på praktisk övningskörning av det fordon eleven avser köra. Detta måste sedan synas på körkortet

– den nya AM-utbildningen även inkluderar obligatorisk föräldrautbildning eftersom körkortstagaren är minderårig

– staten avsätter medel för ökade informationsinsatser till unga förare och deras föräldrar

– mopedbilar utrustas med modern säkerhetsutrustning och att obligatorisk och regelbunden besiktning och krav på vinterdäck för mopedbilar börjar gälla, vilket redan gäller för A-traktorer

– Polisen får bättre förutsättningar för att kunna besiktiga långsamtgående fordon vid trafikkontroller.

Ska vi nå nollvisionen är det dags att agera. Ska ungdomarna ut på vägarna med fyrhjuliga fordon måste de vara redo! Ungas säkerhet är allas ansvar.

Ställ krav på bättre utbildning för unga som vill köra A-traktor

2025-03-15