Se och bli sedd när du cyklar

Nu blir det mörkt snabbt. En effektiv fram- och baklampa samt reflexer på både cykeln och dig gör att bilister och andra trafikanter har mycket lättare att upptäcka dig på cykeln. Och framförallt, så ser de dig på långt håll.    

 

Belysning och reflexer på cykeln

Använd belysning med vitt eller gult ljus fram och rött ljus bak. Reflexer som är vita fram, röda bak och vit eller orangegul reflex åt sidorna.

Cykeldäck med reflexsidor är mycket effektivt i mörker. Även reflexer på yttersidan av tramporna ökar synligheten på ett bra sätt!

Det finns även högreflekterande ekerreflexer som kläms fast runt ekrarna. Ekerreflexer reflekterar strålkastarljus från alla håll och ökar din synlighet i mörker och dåligt väder med upp till 200 meter.

 

Mer reflexer för cyklister

Reflexer som sitter lågt och är i rörelse ger störst effekt. Bilarnas strålkastarljus träffar först den nedre delen av kroppen. Ha därför gärna reflexer på benen och skorna. Snapp-on reflexer "snäpper" du lätt runt vristerna och handleder. Tillsammans med en reflexväst eller reflexsele blir du extra synlig när du cyklar!

Det finns även ett stort utbud av reflekterande kläder för cyklister som gör att du kan hålla stilen på ett lysande sätt! Jackor, regnkläder, skoöverdag mm.

 

Reflexer på hjälmen

Cykelhjälmen har stor säkerhetspåverkan då den halverar risken för huvudskador. Reflexer på hjälmen gör det lättare för andra trafikanter att via cyklistens huvudrörelser avläsa i vilken riktning den är på väg. Exempelvis i en korsning. 

En tunn mössa är skönt att ha under hjälmen om det är kallt. Många hjälmar har en ratt i nacken för enkel storleksjustering och för att få plats med en mössa. 

 

Vinterdäck på cykeln

Det är inte bara bilar som behöver byta mellan sommar- och vinterdäck, utan även cyklar kan behöva det. Att cykla på hösten och vintern innebär ofta en hel del regn, hala löv, is och snö. 80 procent av alla cyklister som skadas allvarligt skadas vid singelolyckor. Halt underlag är en av de främsta orsakerna till dessa singelolyckor. Använd därför vinterdäck på cykeln under vintern. Vinterdäck ger bättre grepp då de inte blir lika hårda som vanliga däck och har ofta dubb som är bra om det finns risk för is och halka på vägen.

 

Serva cykeln

Smuts, kyla, slask, är och vägsalt. En cykel ska klara tuffa prövningar under hösten och vintern. Därför är det viktiga att hålla cykel i trim. Serva cykeln så att bromsar, belysning och växlar fungerar som de ska. Vill du inte vill serva din cykel själv kan du vända dig till en cykelbutik för att få hjälp med cykelservice där. 

 

Elsparkcyklar

Elsparkcyklar som körs i max 20 km/tim likställs med cyklar. Därmed gäller samma regler som för cykel, inklusive krav på utrustning. De modeller som kan köras över 20 km/tim klassas som klass I respektive klass II mopeder, och lyder följaktligen under samma regler som dessa mopedklasser.

 

Vad säger lagen? 

Vid cykling i mörker ska en cykel ha:

Strålkastare framtill som lyser med vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på ett försäkrings sätt, eller tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter.

En lykta bak som visar rött ljus och tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter. Blinkande baklyktor är godkänd om det skär med minst 200 blinkningar per minut.

Vit reflex framtill. Röd reflex baktill. Vit eller orange reflex åt sidan, dessa får gärna vara monterade på hjulen. Cyklar du med kärra ska den ha minst en röd reflex bakåt eller ett bakljus som visar rött ljus.

 

Korta YT-filmer

Smart med reflex - på cykeln: https://www.youtube.com/watch?v=7fk2-SEnh8Q&list=PLiN8-NQiU4X5MF2Cxz4GPcM8eS-lvXi1K&index=20

VTI: s test av cykelbelysning:  https://www.youtube.com/playlist?list=PLW8KqekouZadA82qeGzhqTUc-M9KhaVUH

VTI: s test av cykeldäck. Dubbade däck har skarpare grepp på är än däck utan dubb. Testerna visar också på att det finns stora skillnader i grepp mellan olika dubbdäck. Test av cykeldäck

Se och bli sedd när du cyklar

2020-10-22