VTI avråder från året runt-däck i Sverige

Åretruntdäck har betydligt sämre egenskaper än vanliga vinter- och sommardäck på samtliga underlag. Framför allt på is på är väggreppet så dåligt att däcken inte kan anses trafiksäkra på svenska vintervägar. Det visar en ny rapport från Statens väg- och transportinstitut, VTI och Folksam.

 

I studien har 14 olika åretruntdäck testats på is, snö och barmark och jämförts med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ samt sommardäck. Testerna genomfördes 2022 på Nokians testbana utanför Ivalo i norra Finland respektive på Anderstorp motorbana. Syftet var inte att utse vissa däck som vinnare eller förlorare utan att granska däcktypen åretruntdäck under olika förhållanden.

 

Resultatet är tydligt:

  • På snö hade de året runt-däck som är godkända som vinterdäck mellan 10 och 30 procent längre bromssträcka än ett nordiskt referensdäck.
  • På is var bromssträckan mellan 25 och 50 procent längre.
  • På barmark på sommaren var bromssträckan 5–30 procent längre än för sommarreferensdäcket.

 

VTI:s slutsats blir att året runt-däck är ”olämpliga” att köra på i Sverige.

– VTI anser att det är olämpligt att köra på åretsruntdäck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar, säger Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI som lett studien.

 

Länk till rapporten: Test av åretruntdäck: Väggrepp på is och snö samt barmark (DIVA, 2023)

 

VTI avråder från året runt-däck i Sverige

2023-11-13